نوشته شده توسط : نت ویر

بریجها انواع و اقسام گوناگونی دارد، و این گوناگونی بیش‌تر تحت تاثیر ناحیه‌ای است که قرار است دندانپزشک آن را بریج کند. به طور معمول متخصصان از چهار شکل بریج نام می ‌برند:

بریج ثابت سنتی (abutment)

ریج ثابت سنتی و یا abutment همان نوعی‌ است که مراحلش را با عنوان روش متداول بریج دندان شرح و بسط دادیم. اگر دندان‌ تان را از دست داده‌اید اما دندان‌ های کناری در هر دو سو سالم و قبراق‌اند، شما می‌توانید از بریج abutment استفاده کنید. این مدل بریج‌ها معمولا با تاج دندان نگهداری می‌شوند.

بریج کانتیلیور(cantilever)

گفتیم که برای نگه‌ داری از بریج abutment باید دندان ‌های کناری از هر دو سو سالم باشند اما برای بریج cantilever یک دندان کناری سالم هم کافی است. چرا که cantilever برخلاف abutment با یک دندان سالم نیز تثبیت شدنی است. در باقی موارد، هر دو نوع بریج یکسان‌اند.

بریج ماریلند (Maryland)

ای Maryland نسبت به دو نوع دیگر نیازی به دندان سالم نه در این سو و نه در آن سو ندارد. چرا که اصولا این بریج‌ ها توسط چارچوب‌ های فلزی مراقبت و نگهداری می‌شوند. پس اگر دو دندان کناری در هر دو ور سالم نیست، نگران نباشید. بریج ماریلند گزینه مناسبی برای درمان دندان شماست.

بریج پشتیبانی‌ شده

وب ‌های فلزی، هیچ ‌کدام! این نوع بریج‌ ها با کاشت ایمپلنت محافظت می‌ شوند. به این ایمپلنت ‌ها، دندان ‌های محافظ هم می‌گویند. البته که عمل بریج پشتیبانی‌ شده به تناسب با دیگر عمل‌ های بریج دندان دشوارتر به نظر می‌آیند، چرا که عملا به دو جراحی نیاز دارند، یکی کاشت دندان محافظ و دیگری کارگذاشتن بریج!

مراحل بریج دندان

  1. باز کردن فضای مناسب برای بریج + اسکن دیجیتال
  2. ساخت بریج + کارگزاری بریج موقت
  3. کارگزاری بریج دائم

تمام مراحل بالا در دو جلسه ویزیت دندانپزشکی انجام می ‌گیرد و بعد نوبت به مراقبت ‌های پس از عمل می ‌رسد. اما همان‌طور که تاکید کردیم، این‌ها همه مراحل یک عمل متداول بریج دندان‌ اند. در حالیکه چگونگی عمل بریج متناسب با انواعش متفاوت است.

منبع: مجله دندانپزشکی ژاله ایمپلنت





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 388
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: